2010-06-06

Lite sammanfattning från de senaste dagarna. I onsdags åkte jag direkt efter jobbet hem till mamma där jag fick lite mat innan jag åkte på möte i klubbhuset. Det var ett infomöte från SISU. Sen hem och packa det sista inför Rom-resan. På torsdagsmorgonen ringde klocka 04:00 usch det var segt. Halv 6 mötte vi upp Ingvar, Ulla Jocke och Jessica i Berga. Planet startade som det skulle och vi landade typ 13:00 i Rom. Med på vår resa var Familjen Martin Stenmarck / Hanna Hedlund. De hade två jätte söta barn,,,, Jag ville ta kort för att bevisa att de var med på planet men det blev så tokigt för man vill ju inte verka gamig,,Johnny sa att man måste respektera att de är på semester, Och visst men ett litet kort kunde jag väl ha fått men bara ett foto bakifrån blev det,,,, Jag gav mig sedan,,,,Vi åkte tåg in till Rom från flygplatsen. Och väl framme kände man igen atmosfären som är så typiskt Rom. Dock var det lite småruggigt och mulet och regnade. Vi slängde av väskorna på hotellet och gick ut för att leta ett ställe att äta en lite försenad lunch på . Och eftersom vi bodde i Teaterdistrikten så var det inte lätt att hitta billiga restauranger så lunchen denna dag blev lite väl dyr. Men ölen var god. Efter Lunchen gick vi till supermarket och handlade lite dryck och mellanmål till mig. Vi gick sedan hem och vilade då vi alla var lite sega. 20:30 ca gick vi in till Ulla och Ingvar på en drink före middagen. Vi överlämnade också vår present som var till stor förtjusning hos ena halvan av brudparet (för 45 år sedan). Vår vana trogen åt vi på restaurang Strega. Som vanligt åt vi också Pizza där så klart, Jessica åt tonfisk sallad. Pizzorna är kanongoda där går inte att jämföra med Sverige överhuvudtaget. Supertunn botten och inte en massa fett som flyter. jag åt en 8-del av pizzan och johnny åt 1 hel och 7 åttondelar av min. Hem och sov. Klockan 9 var det frukost och den var helt OK. Både yoghut ägg och persikor,,,, mums….. fredagen gick vi runt en hel del vi stanande på Ritz och tog en öl enligt tradition och vi var på Plaza Venezia och Spanska trappan och Fontana di Trevi. Vi kastade mynt över höger axel enl seden. Jätte mycket folk och strålande sol. Spanska trappan gick jag hela vägen uppför och det var första gången. På väg tillbaka till hotellet gick vi igenom en hårt trafikerad tunnel där ljudnivån var enorm, vi gick och gick och jag fick en riktig känsla av gåbandsprincipen barra borra och gå….Härligt ur motionssynpunkt! Vi vilade en stund innan vi duschade och gjorde oss i ordning inför kvällen. Vid 19 kom övriga in till oss där vi fördrinkade lite, Sedan gick vi ut och letade matställe nära vårt hotell då vi alla var sega i kroppen efter en heldags promenerande i Rom. Vi hittade en superbillig restaurang där man kunde äta en turistmeny för 10 euro. Detta gjorde Johnny Ulla och Ingvar,, Jocke åt någon kötträtt och Jessica beställde in en Pizza Calzone som dock mer var en omelett,, god var den men inte var det någon pizza. Ulla och jag delade på en karaff rött husets och den kostade bara 8 euro. Jag åt en scnitzel som var så tunn att man skar sig på den när man åt,,,,, efter detta ville jag ha glass så vi stannade vid en glasskiosk och stötte då på världens mest knepiga manliga äverdisk-säljare,, jag fick inte välja vilke storlek jag skulle ha på bägaren och inte heller hur mycket glass vi skulle ha mycket skum,, Jocke och Jessica valde att gå till annat ställe eftersom han var så otrevlig och skum, vi hängde på dit och Johnny tog en espresso där de köpte sin glass,,,väl hemma på hotellet fick vi Whiskey och kaffe inne hos Ulla och Ingvar. Sen somnade vi ganska gott,,, jag efter en lång stund då lysröret levde sitt eget liv efter det att strömmen brytits. Frukost och den var lika bra som i går,,,, Sedan tog vi bussen ner till Torre Argentina där alla ensamma katter har sitt högkvarter, en populär sevärdhet hos familjen Eriksson, (inte mig inkluderad) Sedan gick vi vidare mot Piazza Del Fiori ( reservation för stavning ) där Ulla handlade soltorkade tomater. Sedan satte vi oss och tog en öl och kollade på folkvimlet och alla bussar till Johnnys förtjusning. Vi gick vidare mot lite shopping Ulla köpte en blus och jag köpte en väska samt fotbollar och kepsar till Lukas och Isak och en parfym till Tobbe. Vi gick till Plaza Navona – mycket vackert,,,, Vidare sedan mot Pantheon,,, och där i en gränd åt vi lunch och Johnny och jag tog in vanisinngt stor öl,,, onödigt men jag trodde det var en halv liter vi beställde men det var Grande Grande vi tog in en liter,,,,,hm….. jag åt en risotto som var OK och Johnny åt en pasta.. Vi började nu sakta gå hemåt mot hotellet,,,,, Ulla och Ingvar gick i förväg och vi stannde vid Plaza Venezia och tog lite turistbusskort och jag solade mest ska jag erkänna. När vi kom hem gick Johnny i väg till Termini och jag duschade och gjorde mig i ordning inför kvällen. Alla kom in till oss vid 17:30 då vi drack champagne och åt ost, kex och kaviar. Runt 19 tog vi bussen till Torre Argentina och det var som vanligt knökfullt på bussen och man höll koll på sina grejer,, ficktjuvarna är ju i hög form på dessa bussar. Vi böt till Spårvagn som tog oss över floden Tibern. Promenerade ned till Restaurangen som vi alltid äter på den aktuella dagen för firandet. Jättemysig restaurang med spelande musikanter och god mat.. deras Pannacotta var helt suverän! Johnny, Jocke med bihang bjöd på middagen,,, dagen till ära,,,Vi åkte tillbaka till hotellet på samma sätt via spårvagn och buss,,, och på Bussen hem hände det ofattbara som man alltid pratar om men som aldrig hänt oss. En av oss blev rånad på plånboken….. och på det sätt det gick till så blir jag bara så arg så arg,,,,, Attan också men vi skyndade hem och alla hjälptes åt att spärra korten och vi tror att han inte hunnit använda dem innan vi spärrade. Inga kontanter fanns i plånboken vilket var mycket bra,,,, Gubbsaten stod och tröck upp oss i ett hörn så ingen av oss hade en chans att parera åt det hållet,,,, Man blir så förbannad efteråt när man verkligen förstod,,,,,,,,,,, Som Jessica sa tänk att åka till ett ställe och hela tiden känna efter om grejerna är med……. Ja det blev ett snöpligt slut på en mycket trevlig kväll, Vi gick och la oss runt 01:00 och telefonen väckte oss kl 05:30. Då var Ulla dunderförkyld och Jocke och Jessica hade fått bytit rum på natten pga att de hade kackeloackor på deras rum,,, Hotellet var fint men Jocke och Jess hade rum högst upp och det verkade vara fuktskadat från taken där och då drabbades de förmodligen av detta på grund av fukt och annat……Flygresan hem var försenad pga mycket trafik i luften många plan skulle upp,,,, vi hade 10 plan framför oss och 11 plan efter oss som skulle upp……… Min väska var bara smulor typ när vi fick ut bagaget,,,,Vi reklamerade den men de sa att jag hade för dålig kvalitet på väskan för att hålla för plygplanslastning. Så förmodligen får jag ingen ersättning,. det återstår att se…..På vägen hem åkte vi förbi mamamoch pappa och fick lite mat,, Tobbe kom också så jag fick träffa honom och prata med honom en stund,,, somnade trött runt 22. Tack för en mycket trevlig resa till Rom,,,,,

n1anw
2010-06-07 17:42
Oj vilken händelserik resa. Hoppas att n i hade det bra trots griniga glassförsäljare, kackerlackor o stölder. Är lite avundsjuk på att ni var till katthemmet, hade jättegärna varit med dit. Mycket fina bilder ni tog, kul att se dem. Vi hörs.

Marie
2010-06-07 21:45
Ja vi hade det jättebra!